Özel sağlık kuruluşlarına vergi düzenlemesini içeren Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda ve 631 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, TBMM Genel Kurulunda kabul edildi.
Kredi kullanarak satın aldığı gayrimenkulleri kiraya
verenlerin, bu krediler için ödediği faizleri kira gelirlerini beyan ederken
gider olarak indirme imkanına sahip olmaları nedeniyle kiraya verilen
gayrimenkulü kredili veya kredisiz alan kişiler arasında vergi yükü açısından
ortaya çıkan farklılığın ortadan kaldırılması, tasarrufların üretken
yatırımlara yönlendirilmesi ve servet edinimi için katlanılan borç giderlerinin
vergiye tabi gelirin tespitinde gider olarak dikkate alınmak suretiyle vergi
matrahında neden olduğu erozyonun önlenmesi hedefleniyor.
Buna göre, konutlar hariç olmak üzere kiraya verilen mal ve
haklar dolayısıyla yapılan ve bunlara sarf olunan borçların faizleri ile konut
olarak kiraya verilen bir adet gayrimenkulün iktisap yılından itibaren 5 yıl
süreyle iktisap bedelinin yüzde 5'i indirilebilecek. Bu hüküm, 1 Ocak 2025
tarihinden itibaren başlayan vergilendirme dönemleri gelir ve kazançlarına
ilişkin verilecek beyannamelerde uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girecek.
Geçici vergi mükellefiyeti bulunan mükelleflerin kazançları
3, 6, 9 ve 12 aylık dönemlerle tespit edilebilecek. Böylece dördüncü geçici
vergi dönemi sisteme dahil edilerek bu dönem faaliyet sonuçlarını içeren geçici
vergi beyannamesi alınması sağlanacak. Bu hüküm, 1 Ocak 2025 tarihinden
itibaren başlayan vergilendirme dönemleri gelir ve kazançlarına ilişkin
verilecek beyannamelerde uygulanmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girecek.
Sürekli olarak portföyünün en az yüzde 51'i Borsa
İstanbul'da işlem gören hisse senetlerinden oluşan fonlardan, katılma payları
sadece nitelikli yatırımcılara satılabilen, Türkiye Elektronik Fon Alım Satım
Platformu'nda (TEFAS) işlem görmeyen ve fon portföyüne alınacak varlık ve
işlemlere ilişkin herhangi bir oransal sınırlamaya tabi olmayanlar için bir
yıllık elde tutma süresine bağlı tevkifat istisnası uygulanmayacak. Bunların
dışında kalan, sürekli olarak portföyünün en az yüzde 51'i Borsa İstanbul'da
işlem gören hisse senetlerinden oluşan fonların katılma payı sahipleri ise söz
konusu istisnadan yararlanmaya devam edecek.
İstisna Ve Harç
Düzenlemeleri
Düzenlemeyle Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'nda yapılan
değişikliğe göre, büyükşehir olan illerde il özel idareleri yerine kurulan
yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıkları da il özel idarelerinde olduğu
gibi adlarına kayıt ve tescilli taşıtların motorlu taşıtlar vergisinden istisna
tutulacak.
Harçlar Kanunu'nda yapılan düzenlemeye göre, yatırım izleme
ve koordinasyon başkanlıkları, il özel idarelerinde olduğu gibi taşınmaz
edinimlerinde ve satışlarında tapu harçlarından istisna olacak.
Tapuda yapılan işlemden sonra, emlak vergisi değerinden daha
düşük bir bedel üzerinden harç ödendiğinin veya beyan edilen devir ve iktisap
bedelinin gerçek durumu yansıtmadığının tespit edilmesi halinde aradaki farka
isabet eden harcın tarh edilmesinde, vergi ziyaı cezası yüzde 25 yerine
"bir kat" şeklinde uygulanacak.
Kanun'a bağlı tarifedeki "değer veya ağırlık üzerinden
alınan nispi harçlar" bölümünde yapılan değişikliğe göre, noterde yapılan
sıfır araçların ilk tescili işlemlerinden ve tescil edilmiş araçların (ikinci
el araçların) satış ve devrine ilişkin işlemlerden, 1000 liradan az olmamak
üzere satış ve devir bedeli üzerinden nispi noter harcı alınacak. Tescil
edilmiş araçların ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yetki belgesi
bulunanlara yapılan satış ve devirlerinde, bu harç alınmayacak. Bu hüküm, 1
Ocak 2026'dan itibaren yürürlüğe girecek.
Gayrimenkullerin ivaz karşılığında veya ölünceye kadar bakma
akdine dayanarak veya trampa hükümlerine göre devir ve iktisabında
gayrimenkulün emlak vergisi değerinden az olmamak üzere beyan edilen devir ve
iktisap bedeli üzerinden (cebri icra ve şüyuun izalesi hallerinde satış bedeli,
istimlaklerde takdir edilen bedel üzerinden) devir eden ve devir alan için ayrı
ayrı, tapuda kaydı bulunmayan gayrimenkullerin, zilyetlik devir sözleşmeleri
ile devrinde de hükümdeki oran uygulanacak.
Kanunla, mevcut durumda harca tabi olmayan ayakta teşhis ve
tedavi yapılan özel sağlık kuruluşları ile ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulan
özel sağlık kuruluşlarına ait belgeler, veteriner hekim muayenehane ve
poliklinikleri ile hayvan hastanelerine verilen ruhsatlar ve kıymetli madenler
kuruluş ve faaliyet izin belgeleri, kuyum, ikinci el motorlu kara taşıtı ve
taşınmaz ticareti yetki belgeleri ile ticari havayolu ve genel havacılık
işletme ruhsatlarından yıllık harç alınacak. Mevcut durumda sadece ruhsat
alımında harca tabi hususi hastaneleri ve laboratuvarları açmak için düzenlenen
ruhsatnameler ile turizm müessesesi işletme belgelerine ilişkin harç, yıllık
alınacak.
Buna göre, her yıl için kuyum ticareti ile iştigal
edilebilmesi için şubeler dahil kuyum işletmeleri adına düzenlenen yetki
belgelerinden 30 bin lira, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal
edilebilmesi için şubeler dahil işletme adına düzenlenen yetki belgeleri ile
taşınmaz ticaretiyle iştigal edilebilmesi için şubeler dahil işletme ve
sözleşmeli işletmeler adına düzenlenen yetki belgelerinden 20 bin lira
alınacak. Bu harçlar, büyükşehir belediyesi olan illerde, bir önceki takvim
yılının son günü itibarıyla Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından
yayımlanmış son verilere göre nüfusu 30 bini geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere
bir kat artırımlı uygulanacak.
Hususi hastaneler açma ruhsatnameleri ile laboratuvarlara
ait ruhsatnameler de her yıl için alınacak. Laboratuvarlara ait ruhsatnameler
arasına özel gıda kontrol laboratuvarlarına verilen kuruluş izin belgeleri de
eklenecek.
Ayakta teşhis ve tedavi yapılan özel sağlık kuruluşlarına
ait ruhsatnameler kapsamında her yıl için muayenehane uygunluk belgesi 20 bin
lira, özel poliklinik ruhsatnamesi 30 bin lira, özel tıp merkezi ruhsatnamesi
50 bin lira olacak. Ağız ve diş sağlığı hizmeti sunulan özel sağlık
kuruluşlarına ait ruhsatnameler çerçevesinde ise her yıl için alınacak bedel,
ağız ve diş sağlığı muayenehanelerinden 20 bin lira, ağız ve diş sağlığı
polikliniklerinden 30 bin lira, ağız ve diş sağlığı merkezlerinden 40 bin lira,
ağız ve diş sağlığı hastanelerinden 40 bin lira olacak.
Bu harçlar, büyükşehir belediyesi illerde, bir önceki takvim
yılının son günü itibarıyla TÜİK tarafından yayımlanmış son verilere göre
nüfusu 30 bini geçmeyen ilçeler hariç olmak üzere, bir kat artırımlı
uygulanacak.
Turizm müessese belgeleri kapsamında birinci, ikinci, üçüncü
ve dördüncü sınıf turizm müessesesi işletme belgelerine ödenen harçlar da
yıllık alınacak.
Hayvanların muayene edildiği, hastalıklarının teşhis ve
tedavilerinin yapıldığı muayenehane ve poliklinikler ile hastanelere verilen
ruhsatnameler kapsamında alınacak harç bedeli, her yıl için veteriner hekim
muayenehane ruhsatı 10 bin lira, veteriner hekim poliklinik ruhsatı 20 bin lira,
hayvan hastanesi ruhsatı 40 bin lira olarak uygulanacak.
Harç bedeli, kıymetli maden rafinerileri kuruluş izin
belgeleri 7 milyon 500 bin lira, kıymetli maden rafinerileri faaliyet izin
belgeleri her yıl için 7 milyon 500 bin lira, kıymetli madenler aracı kurum ve
kuruluşları faaliyet izin belgeleri her yıl için 5 milyon lira olacak.
Hava yolu ve genel havacılık işletme ruhsat harçları da
düzenleniyor. Buna göre, her yıl için alınacak harç bedeli, tarifeli ve
tarifesiz seferlerle yolcu ve yük taşımacılığı yapacak hava yolu işletmelerine
verilen ruhsatlarda 2 milyon lira, sadece tarifesiz seferlerle yolcu ve yük
taşımacılığı yapacak hava yolu işletmelerine verilen ruhsatlarda 1 milyon 500
bin lira, tarifeli ve tarifesiz seferlerle sadece yük taşımacılığı yapacak hava
yolu işletmelerine verilen ruhsatlarda 1 milyon lira, hava taksi işletmesi
ruhsat harcında 500 bin lira, genel havacılık işletme ruhsatında 100 bin lira
olarak uygulanacak. Bu hüküm, 1 Ocak 2026'dan itibaren yürürlüğe girecek.
Genel Kurul'da kabul
edilen önergeye göre, Emlak Vergisi Kanunu'nda değişikliğe gidiliyor.
Buna göre, 2025'te 2026 yılı için takdir edilen asgari
ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerleri dikkate alınarak vergi değeri
2026 yılı için hesaplanan bina ve arazi vergi değerleri, 2025 yılına ait vergi
değerlerinin iki kat fazlasını geçemeyecek.
Vergi değerinin tadil edilmesi durumunda, mükellefiyet
tesisi gereken hallerde bina ve arazi vergi değerlerinin hesaplamasında, 2026
yılında uygulanmak üzere 2025 yılında takdir edilen asgari ölçüde arsa ve arazi
metrekare birim değerleri esas alınacak.
Esas alınan bu değerler, ilk yıl 2025 yılına ilişkin
uygulanan asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerlerinin 2 kat
fazlasını geçemeyecek.
Bir bina veya arazinin taksim veya ifraz edilmesi veya
mükellefinin değişmesi durumunda, aynı şartlar geçerli olacak.
Takip eden 2027, 2028 ve 2029 yıllarında, bina ve arazi
vergisi matrahları ile asgari ölçüde arsa ve arazi metrekare birim değerleri
aynı hüküm üzerinden hesaplanacak.
Emlak vergi değeri veya asgari ölçüde arsa ve arazi
metrekare birim değerleri esas alınarak uygulanan vergi, harç ve diğer mali
yükümlülükler için de bu hükümlere göre belirlenen değerler dikkate alınarak
uygulanacak.
Hükmün uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye
Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkili olacak.
Düzenlemeye ihdas edilen yeni maddeyle de Emlak Vergisi
Kanunu'nda değişikliğe gidiliyor. Vergi değerinin hesaplanmasında,
mükellefiyetin başlangıç yılını takip eden yıldan itibaren her yıl, bir önceki
yıl vergi değerinin aynı yıl için tespit edilen yeniden değerleme oranında
artırılacak.
Vakıf Yükseköğretim
Kurumlarında Ücretlerin Güncellemesine İlişkin Kurallar Belirlendi
Yükseköğretim Kanunu'nda yapılan değişiklikle vakıf
yükseköğretim kurumlarında mütevelli heyet tarafından tespit edilen ücretlerin
güncellemesine ilişkin kurallar belirleniyor. Buna göre, hazırlık sınıfına
ve/veya birinci sınıfa yerleştirme yılı dışındaki öğrenim ücretleri, cari yıl
haziran ayı yıllık üretici fiyat endeksi artışı ile cari yıl haziran ayı yıllık
tüketici fiyat endeksi artışı ortalaması da dikkate alınarak Yükseköğretim
Kurulunun tespit edeceği esaslara göre olacak.
Karayolları Trafik Kanunu'nda yapılan değişikliğe göre,
noterler tarafından gerçekleştirilen tescil edilmiş araçların (ikinci el
araçların) satış ve devir işlemlerine ilişkin harç istisnası kaldırılacak. Bu
hüküm 1 Ocak 2026'dan itibaren yürürlüğe girecek.
Katma Değer Vergisi Kanunu'nda yapılan düzenlemeye göre,
yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarının mülkiyetindeki taşınmazların
satışı suretiyle gerçekleşen devir ve teslimler KDV'den istisna tutulacak. Bu
hüküm, düzenlemenin yayımını izleyen ayın başında yürürlüğe girecek.
2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi
Finali müsabakaları ile 2032 UEFA Avrupa Futbol Şampiyonası organizasyonuna
ilişkin olmak üzere Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA), katılımcı
takımlar ve organizasyonda görevli tüzel kişilerden iş yeri, kanuni ve iş
merkezi Türkiye'de bulunmayanlara, bu müsabakalar ve organizasyon dolayısıyla
yapılacak mal teslimleri ve hizmet ifaları ile bunların bu müsabakalar ve
organizasyon dolayısıyla yapacakları mal teslimleri ve hizmet ifaları katma değer
vergisinden müstesna tutulacak. Bu istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergiler,
vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan vergilerden indirilecek. İndirim
yoluyla telafi edilemeyen vergiler ise ilgili hükümler uyarınca istisna
kapsamında işlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade
edilecek. Hazine ve Maliye Bakanlığı istisna ve iadenin uygulamasına ilişkin
usul ve esasları belirlemeye yetkili olacak.
Ölçüler ve Ayar Kanunu'na geçici madde ekleniyor. Buna göre
1 Ocak 2026 tarihi itibarıyla damga süresi geçmiş su sayaçları için; 31 Aralık
2028 tarihine kadar muayenesinin yaptırılması veya geçerli muayenesi olan bir
sayaçla değiştirilmesi şartıyla bu sayaçlara el konularak mülkiyetinin kamuya
geçirilmesine karar verilmeyecek ve idari para cezası verilmeyecek, verilenler
tebliğ edilmeyecek, tebliğ edilenlerin tahsilatından vazgeçilecek, varsa
açılmış davalar hakkında mahkemece karar verilmesine yer olmadığına karar
verilecek, yargılama ve takip giderleri taraflar üzerinde bırakılacak ve vekalet
ücretine hükmedilemeyecek. Söz konusu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
tahsil edilmiş idari para cezaları iade edilmeyecek. 31 Aralık 2028 tarihini
bir yıla kadar uzatmaya Bakanlık yetkili olacak. Bu hüküm, 1 Ocak 2026
itibarıyla yürürlüğe girecek.
Kıyı Kanunu'na eklenen hükme göre, kroki ile listede sınır
ve koordinatları gösterilen Orta Karadeniz Serbest Bölgesi alanında Serbest
Bölgeler Kanunu uyarınca sınai, ticari ve hizmetle ilgili faaliyetlerin
yürütülebilmesi amacıyla yapı ve tesisler inşa edilebilecek.
İşsizlik Sigortası Kanunu'na eklenen geçici maddeye göre,
imalat sanayi sektörlerinde istihdamı koruma ve artırma amacıyla bu sektörlerde
faaliyet yürüten işletmelere yönelik, 1 Ocak 2026 ile 31 Aralık 2026 tarihleri
arasında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri
Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı tarafından çalışan sigortalılar
için uygulanacak destek programlarında ihtiyaç duyulacak kaynak, İşsizlik
Sigortası Fonu'nun 2025 yılı prim gelirlerinin yüzde 15'ini aşmamak kaydıyla,
Fon tarafından Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı merkez muhasebe birimi hesabına
yatırılacak ve genel bütçenin (B) işaretli cetveline gelir kaydedilecek.
Kaydedilen bu tutarlar karşılığı, ilgili idare bütçelerine
gerektiğinde hazine yardımıyla ilişkilendirmek suretiyle ödenek eklemeye
Cumhurbaşkanı yetkili olacak. Bu madde kapsamında Fon kaynakları kullanılarak
uygulanan destek programının uygulama esasları, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
ve Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi
Başkanlığı ile Bakanlık tarafından müştereken belirlenecek.
Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu'na
göre, işveren tarafından ödenenler hariç Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
katılımcılar ile Türk Vatandaşlığı Kanunu'nun ilgili hükmü kapsamındaki
katılımcılar adına bireysel emeklilik hesabına ödenen katkı paylarının yüzde
30'una karşılık gelen tutar, şirketler tarafından emeklilik gözetim merkezine
iletilen bilgiler esas alınarak devlet katkısı olarak emeklilik gözetim merkezince
hesaplanacak. Cumhurbaşkanı, bu oranı yüzde 50'sine kadar artırabilecek, sıfıra
kadar da indirme yetkisine sahip olacak.
Düzenlemeyle 2023 yılında yaşanan deprem afetinin ekonomik
ve sosyal etkilerinin azaltılması amacıyla yapılan harcamalar ile 2025 yılı
gelir yönlü bütçe gelişmeleri nedeniyle ortaya çıkan ilave finansman
ihtiyacının karşılanması ve Hazine nakit rezervinin belirli bir seviyede
tutulabilmesi amacıyla sene başında yılı bütçe kanunu ile belirlenen net borç
kullanım tutarının artırılması hedefleniyor.
Bu amaçla Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi
Hakkında Kanun'a eklenen geçici maddeye göre, hükümde düzenlenen net borç
kullanımı tutarı 2025 yılı için, 1 Ocak 2025'ten geçerli olmak üzere Bakan ve
Cumhurbaşkanı tarafından artırılan net borç kullanım tutarına 595 milyar lira
ilave edilerek uygulanacak.
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nda
değişikliğe gidilerek durdurulan sigortalılık süresinin ihya maliyetinin, yasal
süresinde ödenen prim maliyetinden yüksek tutularak sigortalıların primlerini
yasal süresinde ödeme alışkanlığının artırılması ve prim tutarlarını zamanında
ödeyen sigortalılarımızın dezavantajlı duruma düşmemeleri amaçlanıyor. Türkiye
Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümleri uygulanan sigortalılar için de
borçlanma prim oranları yüzde 45 alınarak sigortalılar arasında eşitlik
sağlanması hedefleniyor. Bu hüküm, 1 Ocak 2026'da yürürlüğe girecek.
Asgari ücretin 7,5
katı olarak uygulanan prime esas kazanç üst sınırı, asgari ücretin 9 katına
çıkarılacak
Buna göre, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarında prim
oranında artış yapılıyor. Kanun'un "İsteğe bağlı sigorta prim ve
ödemeleri", "tarım ve orman işlerinde hizmet akdi ile süreksiz olarak
çalışanların sigortalılığı", "bazı kısmi süreli çalışanlar" ile
"ev hizmetlerinde çalışanların sigortalılığı ve konut kapıcılığı"
başlıklı hükümlerde yer alan sigorta prim oranlarında değişiklik yapılıyor. Bu
hüküm, 2026 yılı Ocak ayı başında yürürlüğe girecek.
Düzenlemeyle uzun vadeli sigorta kolları prim oranında artış
sağlanarak, Sosyal Güvenlik Kurumunun (SGK) aktüeryal dengesinin korunması ve
uzun vadede sosyal güvenlik sisteminin sürdürülebilirliğine katkı sağlanması
hedefleniyor. Kanun'un "Prim oranları ve Devlet katkısı" başlıklı
hükmündeki ilgili prim oranları değiştiriliyor. Bu hüküm, 2026 yılı Ocak ayı
başında yürürlüğe girecek.
Asgari ücretin 7,5 katı uygulanan prime esas kazanç üst
sınırı, asgari ücretin 9 katına çıkarılacak. Bu hüküm, 1 Ocak 2026'da yürürlüğe
girecek.
SGK'den gelir veya aylık alanların, kendi sigortalılığı
ve/veya hak sahibi olduğu kişinin sigortalılığı nedeniyle oluşan genel sağlık
sigortası primi dahil prim ve prime ilişkin borçları, yüzde 25 oranını geçmemek
üzere gelir veya aylıklarından kesilmek suretiyle tahsil edilecek. Bu maddenin
uygulamasına ilişkin usul ve esaslar, SGK tarafından düzenlenecek. Bu hüküm 1
Ocak 2026'da yürürlüğe girecek.
Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine göre
yapılan borçlanma tutarları ile Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun
ilgili hükmü kapsamında Türk Silahlı Kuvvetlerinde geçmiş kabul edilen sürelere
ait emekli keseneği ve kurum karşılık tutarlarının hesaplanmasında kesenek ve
karşılık veya borçlanma yüzde 45 oranında uygulanacak. Bu hüküm doğrultusunda
Kanun'da teknik düzenleme yapılıyor. Bu hüküm 1 Ocak 2026'da yürürlüğe girecek.
Bu yıl götürü bedel üzerinden hizmet alım sözleşmesi
yapılmış kamu üniversite sağlık hizmeti sunucularının SGK'ye 31 Aralık 2025
tarihine kadar bu sözleşme kapsamında verdikleri tedavi hizmetlerine ilişkin
toplam tahakkuk tutarının götürü bedel sözleşme tutarından düşük olması
durumunda, aradaki fark terkin edilecek. Terkin edilen tutar, Bakanlık
bütçesine bu amaçla tahsis edilecek ödenekten karşılanacak. Bu düzenlemeye
ilişkin usul ve esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Kurumca
belirlenecek.
İstisnalar
Kurumlar Vergisi Kanunu'ndaki değişiklikle, dernek veya
vakıflarca elde edilen kesinti suretiyle vergilendirilmiş kira gelirleri ile
menkul kıymet ve faiz gelirleri, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullardaki
atölye ve uygulama birimleri ile çıraklık ve halk eğitim merkezlerindeki
uygulama birimlerine bağlı döner sermaye işletmelerinin gelirleri nedeniyle
iktisadi işletme oluşmuş sayılmayacağına yönelik düzenlemenin uygulama süresi
31 Aralık 2035'e kadar uzatılacak.
2026 UEFA Avrupa Ligi Finali ve 2027 UEFA Konferans Ligi
Finali müsabakalarının Türkiye'de oynanması ile 2032 UEFA Avrupa Futbol
Şampiyonası'nın Türkiye'de düzenlenmesine ilişkin olarak Türkiye'de elde
ettikleri kazanç ve iratları dolayısıyla Avrupa Futbol Federasyonları Birliği (UEFA)
ile iş yeri, kanuni ve iş merkezi Türkiye'de bulunmayan katılımcı takımlar ve
organizasyonda görevli tüzel kişiler, gelir ve kurumlar vergisinden muaf
olacak. Bu muafiyet, tevkif yoluyla alınan vergileri de kapsayacak. Avrupa
Futbol Federasyonları Birliği (UEFA) Türkiye Ofisinin bu müsabakalar ve
şampiyona kapsamında elde ettiği gelirler dolayısıyla iktisadi işletme oluşmuş
sayılmayacak.
Çek Kanunu'ndaki değişiklikle, ticaretin
sürdürülebilirliğinin sağlanması ile çek hesabı sahiplerinin nakit akışlarını
planlayabilmelerine imkan tanınması amacıyla üzerinde yazılı bulunan düzenleme
tarihinden önce çeklerin ödenmek için muhatap bankaya ibrazının geçersiz
olmasına ilişkin düzenlemenin süresi uzatılacak. Buna göre, 31 Aralık 2028'e
kadar üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap
bankaya ibrazı geçersiz olacak.
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'da değişiklik
yapılacak. Buna göre, İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık
Projesi (İSMEP) kapsamında, İstanbul Valiliğine bağlı faaliyet gösteren
İstanbul Proje Koordinasyon birimine yapılacak teslim ve hizmetler, finansmanı
yabancı devletler, uluslararası kurum ve kuruluşlarca karşılanmak şartıyla 31
Aralık 2035'e kadar katma değer vergisinden müstesna olacak.
Kentsel Dönüşüm
Başkanlığına Borçlanma Yetkisi
Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında
Kanun'daki değişiklikle, kanun kapsamında açılan dönüşüm projeleri özel hesabı
31 Aralık 2027 itibarıyla kapatılacak. 31 Aralık 2027'ye kadar ilgili mevzuata
göre özel hesaba kaydedilen gelirler, bu tarihten sonra Kentsel Dönüşüm
Başkanlığı bütçesine gelir kaydedilecek, özel hesaptan yapılan harcamalar ise
Başkanlık bütçesine bu amaçla tahsis edilen ödeneklerden karşılanacak.
Kentsel Dönüşüm Başkanlığı, 31 Aralık 2027'ye kadar kanun
kapsamındaki uygulamalarda kullanılmak üzere kaynak temin etmek maksadıyla
taksitli toplam alacak miktarı esas alınarak sermayesinin yarısından fazlası
doğrudan veya dolaylı olarak kamuya ait olan bankalardan iç borçlanma
yapabilecek.
Anapara, faiz ve borçlanma nedenli giderlerin toplamı,
muhasebe kayıtlarında gösterilen taksitli toplam alacak miktarının yüzde 25'ini
aşamayacak. Bu kapsamda yapılacak borçlanma miktarı ve ödeme yapısı, bu
alacakların vade yapısına uyumlu belirlenecek. Bu kapsamda söz konusu
alacaklardan tahsil edilen tutarlar, öncelikle borçlanma sebebiyle ortaya çıkan
anapara, faiz ve diğer borçlanma giderleri için kullanılacak. Bu hüküm, 1 Ocak
2025'ten geçerli olmak üzere düzenlemenin yayımı tarihinde yürürlüğe girecek.
Askeralma Kanunu'nda yapılan değişikliğe göre, Türk Silahlı
Kuvvetlerinde geçmiş kabul edilen sürelere ait emekli keseneği ve kurum
karşılık tutarlarının hesaplanmasında kesenek ve karşılık veya borçlanma
oranının yüzde 45 belirlenmesi nedeniyle uyum düzenlemesine gidiliyor. Bu
hüküm, 1 Ocak 2026'da yürürlüğe girecek.
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Mali ve Sosyal
Haklarında Düzenlemeler ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'deki değişiklikle,
belediye başkanları, belediye meclisi üyeleri ve il genel meclisi üyeleri ile
il özel idareleri, belediyeler, il özel idareleri ve belediyelerin bağlı
kuruluşları, kurdukları veya üye oldukları birlikler ile doğrudan veya dolaylı
olarak tek başına veya birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından
fazlasına sahip oldukları şirketlerde istihdam edilen her statüdeki personelin,
kanun kapsamında sayılan görevleri bakımından yalnızca bir görevi için ödeme
alabilmesi hedefleniyor.
Mahalli idareler bünyesindeki organlarda ve bu organlara
bağlı yürütülen komisyonlarda kanun gereği yürütülmesi zorunlu hizmetler
bakımından 631 sayılı KHK'nin ilgili hükmü kapsamından muaf tutulacak ve bu
kişilere şirketlerde görev almaları durumunda ödenek ve huzur haklarından
yalnızca biri ödenecek.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının görevleri arasına,
"İşletmelere, kapasite geliştirme, ölçek ekonomisi oluşturma, verimlilik
artırma, istihdamı koruma, piyasa koşullarındaki değişimlere karşı dayanıklılık
kazandırma, rekabet gücünü koruma ve işletme sürdürülebilirliğini sağlama
amaçlarıyla destek vermek ve bu desteklere ilişkin usul ve esasları
belirlemek." de eklenecek.
Tekliften 2 Madde
Çıkarıldı
Öte yandan, tekliften, sahip oldukları binaları mesken
olarak kiraya verenlerin bir takvim yılı içinde elde ettikleri mesken kira
gelirlerine ilişkin istisna, kanunla kurulan sosyal güvenlik kurumlarından
emekli, maluliyet, dul ve yetim aylığı alanlara yönelik yeniden düzenlenmesine
ilişkin hüküm çıkarıldı.
Tekliften, genel aydınlatma kapsamında aydınlatılan yerlerde
gerçekleşen aydınlatma giderlerinin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bütçesine
konulacak ödenekten ve ilgili belediyeler ile il özel idarelerinin genel bütçe
vergi gelirleri payından karşılanmasına ilişkin hüküm de çıkarıldı.
TBMM Başkanvekili Celal Adan, teklifin kabul edilmesinin
ardından birleşimi, 2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2024
Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi'ni görüşmek üzere 8 Aralık 2025
Pazartesi günü saat 12.00'de toplanmak üzere kapattı.