Bursa'da insan yoğunluğunun bulunduğu 4 noktaya yerleştirilen yerli üretim Otomatik Eksternal Defibrilatör (OED) cihazı, ani kalp durmasında tıbbi personel vakaya müdahale edinceye kadar geçen sürede kullanılacak.
Sağlık Bakanlığı ve ASELSAN işbirliğiyle Türk mühendisler
tarafından yerli imkanlarla üretilen OED cihazları, ani kalp durmaları
vakalarında, acil müdahale ekipleri gelene kadar geçen kritik sürede
vatandaşların hızlı müdahale etmesine imkan sunuyor.
Cihaz, hastanın kalp ritmini geri getirebilmek için sesli
komutlarla yönlendirme yapabiliyor. Bu sayede, ilk yardım eğitimi olmayan
kişiler de bu cihazı kullanabiliyor.
Bursa'da, İl Sağlık Müdürlüğünce kentte insan yoğunluğunun
bulunduğu 4 noktaya yerleştirilen OED cihazı, rahatsızlanan kişilere ilk
müdahalede etkin rol üstlenecek.
İl Sağlık Müdürü Mustafa Çetin, ani durumlarda kalbin
çalışmasının devamını sağlayacak cihazın hayati öneme sahip olduğunu söyledi.
Kalabalık alanlarda, hastane dışında, tıbbi hizmetin uzak
olduğu noktalarda insan hayatını kurtarabilmek adına cihazın kentte 4 noktaya
yerleştirildiğini belirten Çetin, "Medeniyetimizin kodları olan 'İnsanı
yaşat ki devlet yaşasın' mottosu artık hastane dışında kendini gösterir hale
geldi. Bu cihazların kullanımını yaygınlaştırdıkça buralarda meydana gelen
tatsız olaylarla ilgili ciddi önlem alıp ciddi bir hayat kurtarma şansımız
olacak. Bu yüzden mutluyuz." diye konuştu.
Kalple ilgili rahatsızlıklarda her geçen dakikanın önemli
olduğunu, OED cihazının da buna yönelik tasarlandığını anlatan Çetin,
"Burada birinin düşüp bayıldığını varsayalım. Ne olduğunu bilmiyoruz. Bu
durumda ambulans çağırmamız gerekecek. Ambulans gelene kadar çok kritik bir
zaman var. Bu insan nefes alıyor mu, kalbi atıyor mu bilmiyoruz. Ekip gelene
kadar o kişinin kalbinin atmaya devam etmesi lazım. Cihazı, teknik olarak
herkesin kullanması mümkün. Herkesin kullanımına müsait." ifadesini kullandı.
"Erken Verilen Şok Hayatta Kalma Şansını Ciddi Anlamda
Artırıyor"
Acil Sağlık Hizmetleri Eğitim Birimi Sorumlusu Sevilay Ayaz
da cihazın kullanımının kolay olduğunu anlattı.
Ayaz, OED'nin kullanımına ilişkin, "Cihazı açtığınızda
içerisinden 2 ped çıkıyor. Yapıştıracağınız yerler zaten görsellerle
gösteriliyor. Cihazı açtıktan sonra gücü açıp kabloları yerine takıyoruz.
Pedleri hastanın göğsüne yapıştırdıktan sonra kimse hastaya dokunmuyor. Bu
sırada cihaz hastanın kalp ritmini kontrol ediyor. Bazen şok verilebilir, ritim
görünüyor." dedi.
İlk yardım eğitimi bilmeyen kişilerin 112 Acil Çağrı
Merkezi'ni araması halinde cihazın nasıl çalıştırılacağına dair ilgili
personelden yardım alabileceğini söyleyen Ayaz, cihazın güvenilirliği konusunda
tereddüt edilmemesi gerektiğini aktardı.
Ayaz, cihazların daha da yaygınlaştırılacağını dile
getirerek, "Ambulans gelene kadar geçen zamanda erken dönemde verilen şok
hastanın hayatta kalma şansını ciddi anlamda artırıyor. Onun hayata tutunmasını
sağlıyor. Havaalanı, stadyum, belki site içlerine kadar bu cihazların
yerleştirileceği aşamalar olacak." diye konuştu.
Kaynak: AA